Van olyan, hogy egy jó beszélgetés helyett elkezded magad rosszul érezni, és kifejezetten szeretnél kilépni a helyzetből? Lehet, hogy nem veled van a baj. Vannak azok a beszélgető partnerek, akiknél ez teljesen érthető... (valójában kommunikációs hibákról lesz szó, hogy a csali-címen túl maradjunk szakmaiak:))
Az alábbi típusokhoz tartozik egy
- mit tegyél, ha ilyennel találkozol
- mit tegyél, ha magadra ismertél
rész is, ami az egész cikknek értelmet ad!:) Ezeket a tippeket coach-ként és tapasztalatok alapján írtam össze, a zárt VIP csoportban találod őket!
1. "Én is"-típus
Mondasz valamit magadról, ami fontos, szeretnéd kiadni magadból vagy visszajelzést kapni - erre a válasz egy saját magára vonatkozó "Igen, nekem is..." vagy "Nálam is..." kezdetű hosszú sztorizás. Teljesen rendben van, ha néha saját tapasztalatot osztunk meg a másikkal - a coachingban létezik egy kifejezetten erre épülő gyakorlat, az ún. Bálint-csoportozás - hisz a másik élménye, tapasztalata adhat új nézőpontot. Azonban ha csak ezzel a reakcióval találkozol, egy idő után elmehet a kedved a társalgástól.
2. A megoldás orientált, tanácsadó-típus
Aki mindig tudja, mit kéne tenned vagy kellett volna, és azonnal gyakorlati megoldással áll elő. Rengeteg parkapcsolatban tűnik fel, általaban a férfi a tanácsadó-típus. Az egyik fél megértésre, hallgatásra vágyva elmondja a problémáját, a másik azonban nem érzelmekre, hanem konkrét teendőkre koncentrál. Az érzelmekre fókuszáló fél néha feladja és többé nem osztja meg félelmeit, aggodalmait, vágyait.
3. A bölcs-típus
A bölcs mindig egy jó kis közhellyel vagy "minden rendben lesz" és "légy türelmes" típusú üzenettel segít - ami lehet helytálló a helyzetben, de nem feltetlen konkrét segítség. Különösen idegesítő, ha a problémánkban még tapasztalattal nem rendelkező ember mond nagy okosságokat - vagy éppen ha a pozitív rezgéseinket akarja valaki letörni a "na, várjuk csak ki a végét" típusú mondatokkal.
4. A "mindig és soha" típus
Az általánosítás borzasztóan idegesítő, mert nem az adott helyzetre, témára fókuszál. Ide tartozik "az ember..." kezdetű mondanivaló is. Azért is veszélyes, mert ha kimondjuk, hogy "mindig így csinálod" azzal elzárjuk a másikat a változtatási kedvtől.
5. Az arrogáns típus
Az arrogáns típus a saját véleményét, egy kis erővel felpumpálva akarja a másikra kenyszeríteni. Nemcsak az erőteljesebb stílus, hanem a "nyilvanvaló" és "mindenki tudja" közbeszúrások jelzik, hogy a másik erőfölényt szeretne. Az agresszív ellenpárja a passzív típus, aki a kelleténél is kevesebbszer fejezi ki, ami neki fontos. Az ideális megoldás az asszertív kommunikáció, amiről a VIP csoportban írok.
+1 a kellemetlen leheletű típus: akiről itt írok részletesen