Remek kinézet, csodás közérzet!

Fitnesz és Coaching

Fitnesz és Coaching

Prioritás-mátrix: a befutó módszer fontossági sorrend állításához

2017. március 15. - Blanka Hámori

"Mégis mikor szakítsák rá időt?!"

Ha ez a gondolat neked is naponta átcikázik az agyadon, mert számtalan teendőd van (családi, munkaköri, egyéb projekt, és netán még valami hobby is beficcen...) és néha már képtelen vagy zsonglőrködni az időddel, akkor ez a posztom Neked szól.

Ahogy megismertem és kipróbáltam ezt a módszert, tudtam, hogy itt a blogban is meg fogom írni és a vendégeimmel is megismertetem majd - mert nekem szószerint életmentő volt! Éppen 4-5 féle munkával és egyéb projekttel zsonglőrködtem, természetesen az otthoni teendők és a kisfiam mellett... emellett persze tudtam, hogy a saját edzésem és én-időm is fontos (kéne hogy legyen...), olyanokról már nem is beszélve, hogy a számomra fontos emberekkel szökőévente tudok nyugodtan programot szervezni. Szószerint megőrültem tőle, hogy a nap csak 24 órából áll, és ha mindent végre hajtanék, ami a tennivaló-listámon szerepel, akkor se haladnék semerre.

Aztán egy szuper tréner segítségével megismertem a prioritási-mátrix módszert, és minden megváltozott. 

A módszer lényege, hogy a sok kusza teendő közt prioritási, vagyis fontossági sorrendet tudjunk állítani, így megkönnyítve az életünket. Neked való ez a módszer, ha:

  • úgy érzed semmire se jut időd
  • túl sok dolgot csinálsz, mégis úgy érzed nem haladsz
  • tudod, hogy le kéne adnod valamit, de nem tudod mit

 

Lássuk lépésenként a módszert, csak papírra-ceruzára és némi nyugodt, csendes magányra lesz szükséged: 

1. Készíts egy táblázatot: az oszlopokba írd be a napi szinten lévő projektjeid nevét.

A példa-táblázatunkban (lásd alább) szerepel mindenféle teendő (nem az én táblázatom látjátok :))
- egy 8 órás munka, amit az illető nagyon szeret, bár nem fizetik túl. De végzettségének és képességeinek megfelel.
- egy kiegészítő munka, ami nagyon jó órabért ad, de a legkevésbé sem érdekes, és majdnem minden estéjét igénybe veszi - a végzettséghez, érdeklődéséhez és jövőképhez semmi köze.
- az én-idő és mozgás: crossfit edzés és jóga konkrétan
- egy hétvégi hobbyból végzett "munka" jelképes fizetéssel, de szuper légkörrel és nagy tervekkel (Egy színekkel és gyógyulással kapcsolatos csoportról van szó.)
- és a blogírás, amely rendszertelen és egyáltalán nem hoz a konyhára, de kikapcsolja az illetőt (recept megosztások és étkezési tanácsok a téma)

(A család nem került be a projektek közé, mert az alany -lévén nő- evidensnek vette, hogy az az abszolút első helyezett.)

2. A sorokba írd fel a számodra fontos tényezőket - ez teljesen személyre szabott lehet! Az alap kérdés: Mit ad ez nekem?

A példánkban felsoroltuk a pénzt, az örömöt, a hasznosság / küldetés érzését, az önfejlesztés fontosságát, és hogy hosszútávon elképzelhetjük-e vele az életünket (ill. hosszútávon ad-e valami értékeset)

3. Sorold be 1-10 skálán, hogy az adott dolog mit ad Neked! (A golyóstollal írt számokat nézd a rublikákban fent, egyelőre.)

Ez néha kézzelfogható: egy munkabérnél érelemszerű, hogy melyik bérezés jobb. Néha nem egyértelmű, lásd: az én-idő, mozgás mit adhat a világnak? Talán első ránézésre semmit, de közben tudjuk, hogy ha a mi közérzetünk és egészségünk jó, akkor adtunk valami hasznosat a világnak! A családomnak plusz éveket mellettem, a többi TB-fizetőnek kevesebb levonást :))))

 4. Ha ez megvan, akkor értékeld 1-10 skálán a sorokban szereplő tényezőket.

Nem kell szégyellni, ha a pénz most fontosabb, mint mondjuk, hogy mennyire fejlődsz. Ne feledd, hogy ez a te JELENLEGI sorrend-állításod, a te szempontjaiddal! Ezeket a számokat látod vastagabb kék tollal a sorok szélén, baloldalt.

5. Most szorozd meg a rublikában előbb adott számaidat ezekkel az új számokkal.

Pl. ha az előbb pénz szempontjából a kiegészítő munka 9-est kapott, és most azt írtuk, hogy a "pénz" mint szempont, nekünk 8-as fontosságú, akkor abban a rublikában immár 82 fog szerepelni. 

6. És most: csak add össze az oszlopok számait. Máris kiviláglik, hogy melyik az első 3 helyezett!

A többit bizony háttérbe kell szorítani vagy lemondani róla (legalábbis egy időre.) Bizony: 3-nál többet ne nagyon állítsunk dobogóra. Tudom néha nehéz elbúcsúzni 1-2 fontos, évekig tartó projekttől, de néha lényegesen leegyszerűsödik az életünk, ha képesek vagyunk nem mindent akarni...

 

Ez nem az én táblázatom ugyan, de én sem titkolom, hogy bizonyos dolgoktól én is búcsút intettem az elmúlt félévben. Például imádtam aerobikot tartani, igazi flow-élményt adott, szuper órabérért, de más szempontok szerint mégis hátra sorolódott... (Nyilván nem arról van szó, hogy holnap ugorj ki mindenből, amit a táblázat erre ítél: elrendezve a hátteret, utódlást stb. (lásd lenti posztban) azonban búcsút inthetünk mindannak, ami már nem ad újat / vagy aminek már mi nem tudunk újat nyújtani.)

[embed]http://www.instagram.com/p/BRqWc3XA19F/?taken-by=hamoriblanka[/embed]

A módszert egyébként sok más elképesztő infó mellett itt tanultam - ezúton is köszönet érte!

süti beállítások módosítása